D-vitamin – viktigt!

Posted by in Okategoriserade

Vitamin D är en mycket viktig vitamin som bland annat ger oss ett starkt skelett. Men för den som bor i Sverige så kan det vara svårt att få tillräckligt mycket. Det beror på att ett viktigt sätt att få i sig vitamin D på är genom solen, och i Sverige får vi ju inte mycket av den varan vintertid. Dessutom arbetar många av oss inomhus och får på så vis ännu mindre sol på oss. Därför är det viktigt att tänka på att få i oss tillräckligt med vitamin D från andra källor och lyckligtvis är det inte bara solen som ger oss D-vitamin utan det finns också i en del mat.

En viktig källa till vitamin D förutom solen är mjölk och mjölkprodukter, vilket är bra för den som inte är laktosintolerant. Men det finns flera olika alternativ där en gammal klassiker är fiskleverolja. Det behövs inte mycket fiskleverolja för att fylla det dagliga behovet av vitamin D utan faktum är att det tvärtom är risk att man får i sig för mycket. Det är sällsynt att någon överdoserar på vitamin D, men det händer, och kan orsaka saker som uttorkning, trötthet muskelförsvagning och annat otrevligt. Då fiskleverolja innehåller extremt mycket vitamin D så är det tveksamt om man ska försöka få i sig den på det viset. Bättre alternativ är då fet fisk eller tofu som båda är bra källor till vitamin D, utan att gå till överdrift. Dessutom är det ju alltid bättre att få i sig vitaminer naturligt i stället för som kosttillskott.